Isnin, 9 Ogos 2010

ANALISIS







Faktor utama yang mendorong para pelajar untuk menghadiri kelas tuisyen adalah "diri mereka" sendiri di mana mereka ingin meningkatkan prestasi pembelajaran mereka. Ini diikuti dengan faktor ibu bapa, kendiri, dan rakan sebaya.

Dalam faktor "meningkatkan prestasi", para pelajar cenderung untuk menghadiri kelas tuisyen kerana tuisyen membantu mereka menyelesaikan kerja rumah yang diberikan oleh guru sekolah dan mereka mengakui bahawa mereka lebih mudah untuk mengikuti pelajaran yang diajar di sekolah setelah mengikuti tuisyen.

Dalam faktor "ibu bapa" pula, antara punca-punca pelajar-pelajar ke kelas tuisyen kerana keinginan ibu bapa tersebut yang mahu anak-anak mereka mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan..

Bagi faktor "rakan sebaya" pula, sebab utama pelajar hadir ke kelas tuisyen adalah kerana mereka tidak lagi mahu berasa malu dengan rakan-rakan setelah prestasi mereka bertambah baik.

Pelajar juga cenderung untuk mengikuti tuisyen kerana ia dianggap sebagai "gaya hidup remaja masa kini' dan ramai di kalangan pelajar mengikutinya sebagai satu rutin dalam kehidupan mereka. Remaja cenderung untuk meniru perlakuan rakan sebaya mereka supaya mudah diterima di kalangan kelompok tersebut.

Untuk faktor yang terakhir iaitu faktor guru, kecenderungan para pelajar untuk ke kelas tuisyen swasta adalah kerana guru di sekolah tidak dapat memberikan perhatian yang lebih kepada mereka kerana bilangan pelajar yang ramai di dalam kelas

MUTHIA RAHMA DIANTI (203403)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan